Armenschool &Cu chi tunnels

18 juli 2014 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

We wilden graag nog naar de cu chitunnels die nog bewaard zijn na de oorlog. Deze liggen aan de rand van Saigon maar toch nog zo'n 60 km van ons hotel. Hang had vandaag ook een bezoek aan de armenschool geregeld. Deze is voor kinderen van zeer arme ouders die school niet kunnen betalen. En de kinderen moeten dus ook werken. De hele kleintjes gaan met hun ouders mee als 'rekwisiet' :-( De 'ouderen' , zeg vanaf 3-4 jaar gaan zelfstandig de straat op met spulletjes om te verkopen. Van loterijen tot waaiertjes, armbandjes en andere kleine prulletjes. Tot midden in de nacht zie je ze op straat lopen. Bizar.
De school is daarom voor deze kinderen alleen in de ochtend. s 'Middags moeten ze werken.
Het is een prachtig project. Naast de lessen leren ze groenten en fruit verbouwen. Hebben ganzen,kippen en vissen voor eigen gebruik en een klein sportveld. De kinderen zijn duidelijk zo gemotiveerd. De 4 zusters die het project leiden zijn super. Dana had de loombandjes meegenomen en ze waren erg enthousiast. Helaas zijn we niet in de gelegenheid geweest ze zelf aan de kinderen te geven. Hebben ook ballonnen, potloden en stickers achtergelaten. Ongelofelijk hoe dankbaar ze voor zoiets kleins zijn.
Had hier nog veel langer willen blijven en ontzettend jammer dat we hier niet hebben mogen helpen de afgelopen weken :-(
Door dus naar de tunnels die er niet ver vandaan liggen. Ook indrukwekkend om daar te lopen. Begrijpelijk dat er tegen de Vietcong niet te vechten viel. Hoe geavanceerd die tunnels waren, familie Mol zou er nog van kunnen leren. Ook wel veel propaganda. . Maarja dat was te verwachten.
De foto's vertellen de rest ;-)