naar huis :'(

27 juli 2014

Om half 12 vannacht vertrekt ons vliegtuig naar Parijs :'( gelukkig wel een hele mooie afsluiting gehad met onze trip naar Sapa♥
We vertrokken woensdag avond met de sleeping bus die al na een uur langs de kant van de 'snel'weg stond met pech. Natuurlijk niemand die ons kon vertellen wat er was en wat er ging gebeuren. Wij dus maar braaf wachten. Ondertussen ging de 1 na de andere vietnamees met andere bussen mee en zat er alleen nog een groepje toeristen in de berm...
Na anderhalf uur kwam er eindelijk hulp,er bleek een onderdeel vervangen te moeten worden. Dit was gelukkig snel gebeurd en konden we verder want er was nog 9 uur te gaan!
Toen we daar aan kwamen keken we onze ogen uit! Wat een waanzinnig uitzicht!! De bergen,de rijsttrappen ,de lokale bevolking die nog de originele klederdracht draagt.
We begonnen onze trekking van 15km om 9 uur en toen bleek dat de paden niet echt paden waren maar een plat gestampt strookje bos. Of rotsen. Of gewoon door een rivier. Sommige stukken super steil, dus uiteraard ook weer naar beneden. Soms best wel beetje eng,kwestie van niet naar beneden kijken. Liepen soms op de randen van de rijsttrappen,best wel smal. Een verkeerde stap en je lag met je snuffert tussen de rijst= heel veel water ;).Weten nu ook hoe rijst verbouwd wordt. Had eerlijk gezegd geen benul hoe dat ging..
Onderweg gelunched bij locals. Bijzonder om te zien hoe mensen daar leven. Zeer primitief. .Maar ondanks de houten hutjes en alleen primaire levensbehoeften,toch beter dan de gemiddelde inwoner van Hanoi of Saigon. Al is het alleen maar door de omgeving ...
Voor het eten hebben ee een duik genomen in de rivier. Zalige manier van afkoelen. Waren ondertussen behoorlijk bezweet en smerig dus was zeer welkom. Hadden niets bij ons dus gewoon met kleren en al..Zo weer droog:D
Het eten was apart. Gelukkig geen vlees of vis, je weet maar nooit :$
Na het eten was het nog een flinke klim omhoog en door de rivier :(
na de laatste heftige klim mochten we dan eindelijk op beton lopen ♡ wat een zaligheid! Dan kan je pas echt van het uitzicht genieten. We liepen nog door een aantal dorpjes-elk dorpje heeft hier zijn eigen taal- met allemaal hutjes en los lopende dieren.
Toen we in het laatste dorpje aankwamen stond Eddie ons al op te wachten bij de homestay. Wat een geweldig huis was dat heel traditioneel en knus. Het eten was heerlijk en het andere gezin wat er verbleef -was ook Nederlands- was super gezellig.
de volgende ochtend mochten we uitslapen. Om 9 uur aan het ontbijt en om 10 uur stond sjowsjow (onze lokale gids)weer klaar om ons de rijst velden in te sturen. We heben denk een uurtje gelopen toen we bij sjowsjow's huis aankwamen, daar waren we niet weg te slaan want haar klein zoon van 1 maand mocht bij ons liggen♡. Dus om half 3 na het eten zijn we terug naar de homestay gegaan en konden we gelukkig nog even snel douchen. De trein terug was wel weer een hele ervaring, maar ik ga toch liever met de slaapbus.
vanochtend kwamen we om 5.30 al aan dus zijn we maar gaan lopen door de stad richting de travel agency. Vandaag overdag nog wat winkeltjes ingehobbeld en wat gehangen in het café van friends travel.
nu zijn we onderweg naar het vliegveld voor het vliegtuig naar huis :( bye bye vietnam!
Wij willen jullie heel erg bedanken voor het trouw blijven lezen van deze blog zelfs toen we niet meer zo veel posten xxx
Liefs Petra & Dana.